Voedselbank Bergeijk trekt erop uit
Door Teun van Uijtregt
Voedselbank Bergeijk trekt er de komende tijd op uit om binnen de kernen van onze mooie gemeente nog meer mensen bekend te maken met het bestaan van de Voedselbank.
Het klantenbestand van de Voedselbank is vorig jaar, 2016, gedaald. Dit is een landelijke trend en lijkt erop te duiden dat steeds minder mensen in aanmerking komen voor een pakket van de Voedselbank. Niets is echter minder waar. “Een landelijk onderzoek toont aan dat slechts 15 tot 20 procent van de gezinnen die aan de criteria voldoen, ook daadwerkelijk gebruik maken van onze diensten”, vertelt Bèr Timmermans, voorzitter van Voedselbank Bergeijk. “Dit betekent dat er nogal wat gezinnen zijn die ons niet willen of weten te vinden.”
Om meer bekendheid te genereren wordt de komende tijd geflyerd en worden posters opgehangen. Deze zijn ontworpen door Voedselbank Leiden en door het bestuur van Voedselbank Bergeijk omarmd en overgenomen. “Door bij buurthuizen, scholen en huisartsen onze posters op te hangen, hopen wij gezinnen die in aanmerking komen voor een voedselpakket over de streep te trekken. De drempel om deel te nemen moet omlaag, deze mensen hebben het niet breed en een wekelijks pakket voedsel kan daarin wat verlichting brengen”, aldus Timmermans.
Landelijk onderzoek van onder meer Een Vandaag toont aan dat mensen die gebruik maken van de diensten van de Voedselbank financieel verlichting ondervinden en daarnaast helpt het in veel gevallen om uit een sociaal isolement te komen. Des te meer reden voor mensen die aan de criteria voldoen, om zich aan te melden voor een voedselpakket. Timmermans: “We hebben meer dan genoeg om deze gezinnen te helpen. Met deze nieuwe campagne hopen we hen over de streep te kunnen trekken.”